Skip to main content

Geen snelle BMW maar elke euro in de zaak / Lenneke Overmaat - Trancity

Geschreven op .

Mevlana1 Custom 2'Ik rijd niet in een snelle BMW maar stop van elke tien euro er negen in de zaak’, antwoordt Mustafa Sekerli, eigenaar van restaurant Mevlana op mijn vraag wat hij vindt van het ondernemerschap in de Haagse Schilderwijk. ‘Die instelling hebben niet veel horeca-ondernemers; zij richten een zaak op, zetten personeel aan het werk en steken het snel verdiende geld in een mooie BMW en rijden trots rond. Juist elke dag aanwezig zijn in het restaurant, personeel motiveren, een praatje maken met klanten, is het geheim van ons succes. Het is dag en nacht werken maar wel met veel plezier en passie. Dat is de kracht van ondernemerschap”, aldus Mustafa. Samen met zijn broer Talha runt hij een locatie in de Vaillantlaan en een in de Kempstraat en zijn grootste droom is binnen 10 jaar een Mevlana-restaurant in elke stad in Nederland met dezelfde kwaliteit, gastvrijheid en moderne inrichting.


Gastvrijheid

Als ik de menukaart van restaurant Mevlana lees, tref ik een gedicht van de Turkse dichter Mevlana Mohammed Djeballeddin (geboren in 1207). ‘ Wees als stromend water in gulheid’ is de eerste regel en dat is de metafoor voor de Turkse gastvrijheid die de broers in hun zaak willen uitstralen. Ik eet daar, op advies van Mustafa, hun topgerecht ‘één meter pizza’ (gelukkig gereduceerd tot zestig centimeter), terwijl ik met hem praat over zijn bedrijf en over het ondernemerschap in de Schilderswijk. Ik ontmoette hem enkele weken eerder terwijl ik met vrienden een dagje in Den Haag was en daar voor de lunch ‘verzeild’ raakte. Het restaurant zag er inderdaad uitnodigend uit en had bovendien een terras.

Dat iedereen welkom is, blijkt ook op deze woensdagavond. Ik zie een gezin met kleine kinderen, twee jonge Marokkaanse meiden, een Hollands stel, een oudere man alleen. Vooral het bezorgen heeft hen de laatste jaren niet alleen naamsbekendheid maar ook een goede klantenevaluatie (8.5) opgeleverd in Den Haag en omstreken. De warmhoudtas (tot 80 graden) is hun geheim om pizza’s warm en knapperig bij mensen thuis af te leveren.

Hoe word je ondernemer?
Zijn passie is het maken van écht goede pizza’s en al op 17 jarige leeftijd heeft hij geprobeerd om een Turks eethuis in de Schilderswijk te runnen maar dat avontuur mislukte. Hij ging studeren op de Haagse Hogeschool in small business maar het duurde hem te lang en in 2005 stopt hij de opleiding en richt hij samen met zijn broer de eerste Mevlana op in de Vaillantlaan.  Hij is dan 21 en zijn broer 18 en met hulp van hun ouders lukt het deze keer wel. Juist het leren van fouten van de vorige onderneming, brengt hen het succes van nu. ‘Ik leer graag en juist de kritiek van klanten dwingt ons om het beter te doen. Ik ben hen daar dankbaar voor’. Voor de horeca-ondernemers in de Schilderswijk heeft hij nog een tip: zorg ervoor dat je ook vrouwelijk personeel aanneemt voor achter de bar of in de bediening. Dan bereik je een breder publiek en dus meer klanten.

Voor het project ‘Publieke Ruimte - Publieke Zaak’, zoek ik naar plekken en initiatieven in de Haagse Schilderswijk die van betekenis zijn voor bewoners en die zichtbaar gemaakt kunnen worden in het publieke domein. We vragen ons af hoe je die plekken kunt versterken en hoe je ze zo kunt organiseren dat nieuwe vormen van  toe-eigening ontstaan. Dit jaar doe ik af en toe verslag van mijn ontmoetingen in de wijk.